Underlige symptomer hos Mystique

Så vi røg en tur til dyrlægen i går... Det blev en smådyr omgang, da det var uden for åbningstid, men positiv overraskelse mht. kompetence, da den er meget varierende med den dyrlæge der har vagten.

Vi var på KBH Dyrehospital.
Det var over en time vi måtte vente... ikke vanvittigt underholdende, når man sidder med en chinchilla der har ondt, men sådan er det jo, når det er småakut.

Men jeg må hellere starte fra en ende af.
Jeg har egentlig haft Mystique mistænkt for at have det småskidt, de sidste par dage, men har ikke rigtig fået gjort noget ved det.I går stod jeg så og så lidt ekstre på hende, i forbindelse med en fodring, og her opdagede jeg noget underligt.
Hun pressede bagenden ned mod burets bund, og blev meget lang og flad. Hun kom ret hurtigt ud at løbe, da vi begge tænkte forstoppelse. Jeg kiggede også på hendes bagende, og det så ud som om hun prøvede at få noget ud, men der kom ikke noget. Desuden synes jeg hun så en smule rød ud omkring kønsåbningen. Så det blev som sagt til en løbetur, til stor glæde for Mystique, men stadig med ondt i maven.
Her ud over synes jeg hun virker til at have tabt sig (hos dyrlægen vejede hun dog 600+ gram, så helt tynd er hun ikke), og hun har haft lidt tendens til at måtte på bagenden, og det er tilsyneladende blevet værre. Det kunne jo være et tegn på at hun har svært ved at nå der om, og ordne pelsen.

Vi blev enige om at ringe til dyrlægen, og de sagde at vi skulle komme forbi. Det var fint med mig, for på trods af 30-45 min løb, kom der ikke rigtig noget igennem hende, og det undrede mig, og kunne sikkert også forklare at hun tilsyneladende har ondt i maven.

Dyrlægen kendte ikke det store til chinchillaer, men mærkede hende godt igennem - ikke at hun var voldsomt begejstret for det.
Han kunne ikke umiddelbart mærke noget, men hun fik noget smertestillende, og vi fik Metacam med hjem. Det smertestillende har tilsyneladende gjort at der kom en masse afføring igennem hende, og samtidig blev hun også træt af det, så det kunne jo godt virke til, at hun har haft ondt.
Jeg snakkede om at vi måske skulle give hende en baytril kur, fordi jeg var (og stadig er), usikker på hvad der foregår. Dyrlægen var faktisk med på ideen, og sagde at hvis vi mente at det var en god ide, så syntes han vi skulle prøve det, evt. starte i dag eller i morgen. Det må jo siges at være vanvittigt positivt.

Hun har ingen tegn på tand problemer, så derfor fik vi ikke kigget tænder. Til gengæld fik hun taget sin temperatur, og det var hun ikke ligefrem begejstret for. Det er også første gang jeg har set en der stikker et termometer op i enden på en chinchilla.

Så nu må vi se hvad der sker. Jeg er stadig ikke vanvittigt begejstret over at hun er rødlig forneden, så hun ryger nok på en baytril kur i dag + de 4 dages Metacam, og så håber jeg at hun får det bedre.
Det er bare irriterende at vi ikke rigtig finder ud af hvad der er galt, men så længe det hjælper...

Jeg synes heller ikke hun er gammel nok til at komme fra os endnu. Hun fylder 10 d. 18 maj, og vi skulle gerne beholde hende mindste 5 år endnu, efter min mening :)

Kommentarer