Fungus pulver

Jeg har tidligere lavet et indlæg om behandling af svamp/fungus hos chinchillaer. Indlæget kan du finde her.

Desværre forhandler Matas ikke længere svovlpulver.
Det kan dog stadig købes i Danmark via Nordjyst Chinchilla eller i Tyskland under navnet Fungus Stop.

Men der er stadig et sted hvor man kan købe svovlpulver her hjemme, og det skulle være dem der tidligere har solgt til Matas.Vinøl Hobby beliggende på Frederiksberg har således svovlpulver.

De har 1g poser eller 100g poser (sidstnævnte har jeg linket til). Man kan sige at 100g er lidt rigeligt, når der går 5g på en portion, men så har man da til lidt tid :)

Det ligger inden for overkommelig afstand fra os, så jeg tager der ud fredag eller lørdag, så slipper vi for porto ;) Nu hvor 2 af vores dyr tilsyneladende er ramt af fungus.
Jeg ser lige på at få taget et par billeder. Det er kommet fra den ene dag til den anden, og er de helt typiske tegn på fungus.

Husk, at hvis behandlingen med pulver ikke hjælper inden for 1-2 uger, og hvis problemet evt. bliver værre i behandlingsperioden, så søg dyrlæge.
Undgå at bruge funguspulver hele tiden, brug det kun som behandling af fungus. Har du problemer med jævnlige udbrud, er der formentlig noget galt med luftfugtigheden, eller andre underliggende sygdomme.

Det er 2. eller 3. gang på 16 år at jeg oplever fungus. Vi har og har haft et sted mellem 6 og 8 dyr, de sidste 10 år.

Kommentarer