Myter #1

Puha det er ved at være længe siden jeg har fået skrevet noget. Målet var jo ellers ca. et indlæg pr. måned.
Det må jeg vel hellere få rettet op på.

Jeg er ved at lave nogle hæfter omkring myter, til DCKF. Men tænkte at de også kunne være sjove at komme med her inde.
Det er en blanding af sejlivede myter, myter der næsten er udryddet, og sjove udtalelser der kun er hørt få gange, men kunne udvikle sig til myter.

En af mine største kæpheste er et par meget brugte argumenter i chinchilla miljøet: "Det er almen kendt" eller "Det er sådan alle andre gør". Desværre er der en del ting vi gør (mig selv inklusiv), som er baseret på det her, men der er ingen konkret viden på området. Sætter man sig ned og læser lidt på emnet, kan man faktisk ofte opleve, at tingene ikke hænger sammen, men at der er en række faktorer, der gør at man nemt kan ende med en misforståelse. Problemet er så når misforståelsen bliver til almen viden.

Så i dag vil jeg lægge hårdt ud med en af dem, der er noget mere besværlig at få be- eller afkræftet.
Chinchillaer kan ikke prutte
Det er ikke unormalt at støde på det her udsagn. Det bruges ofte som hovedargument for, hvorfor man ikke må give kål, ærter og andet, der kan give øget gas produktion i tarmene, som vil føre til bloat (oppustethed). 
Som mange andre (især) smådyr, er chinchillaer ikke i stand til at bøvse eller kaste op. Det kan være et problem hvis de indtager noget de ikke burde, eller hvis de har meget gas i maven, da det bliver nødt til at passere igennem systemet, før det kommer ud. 
Men når en chinchilla spiser, er der en masse mikroorganismer der nedbryder føden. Der er en helt naturlig gasudvikling ved nedbrydning af føde i tarmene, men normalt er mængderne så små, at man ikke bemærker når en chinchilla prutter. Hvis chinchillaen ikke kunne prutte, ville gasserne ophobe sig i tarmen, og chinchillaen ville have  konstant bloat.

Kommentarer