Tørret foder og budget

Her er min liste med det fodermix jeg tilbyder mine dyr. Jeg prøver som udgangspunkt at tilbyde mindst 10 firskellige planter. Blandingerne variere med indhold, men jeg lister alt det der nogen sinde har været i blandingerne, for at give mig selv et overblik over de forskellige muligheder der er.
Blomster mix - Kun blomster!
Solsikke, hibiscus, rosenblade, kaktusblomst, kornblomst, kamilleblomst, magurit, rød kløver, lavendel

Diverse/Guf
Safflor (tidsel frø), mølkebøtte rod, JR grainless cracker, ærteflager, johannesbrød

Urter og Blade - Kan indeholde ting fra de øvrige kategorier
Pebermynte, dild, selleri stilke, spinat stilke, persille stængler, oregano, timian, løvstikke, citronmelisse, jordbær blade, hindbær blade, brombær blade, birke blade, hassel blade og træ, brændenelle rod
(Klaken, JR waldgehimnis & beeren-Bläter)

Hø+ - Indeholder også ting fra de øvrige kategorier
Lancet vejbred, kornblomst, ager-padderok, skræppe, løgkarse, hø, morgenfrue, marietidsel, persille, grøn hvede, nælle, melisse, mælkebøtte, pebermynte, lucerne, kamille.
(JR spitzerwegerich, blüten wiese, kräutergarten & marientistel, grune hafer)

Foder + - Div. grainless foder blandinger og ting der ikke passer ovenfor
Mølkebøtte, kamille, pebermynte, “strawflower”
(Hanspet: Flower-power mix, wild-power mix & beauty-power mix
JR-Grainless snack plus kamille&löwenzhan, JR-Grainless snack plus kümmel&löwenzhan, JR-Grainless snack plus salbei&löwenzhan - overvej til hø
Feldkräuter, weisenkräuter, grainless mix chinchilla, weisenkräuter)
Mit foder+ indeholder tit ting som bønneflager, ærteflager, lidt pellets mv. Det er noget jeg bruger til at blande i mit normale pille foder, ca 1:5 Det giver dem mulighed for at sortere i foderet, men der tilbydes ikke mere foder end hvad de ca. spiser på 24 timer, så jeg har ikke problemer med at piller ikke bliver spist.

En af mine hanner er begyndt at brokke sig, hvis der ikke bliver tilbudt mindst en af blandingerne, når der fodres. Helt generelt vil dyrene helst have de tørre produkter der tilbydes. De spiser dem gerne før både pellets og hø. Det er samme oplevelse jeg har, når der fodres med frisk.

Det største problem med at fodre på denne måde er, at de ikke er billigt. Hvis jeg kun fodre med hø og piller, skal jeg ca. bruge 1000kr om året, på 8-10 dyr. Når jeg fodre med blandinger, skal jeg regne med at bruge 3-4000 pr år på at købe tørret grøntfoder. Da jeg som sagt stadig tilbyder piller og hø, er det 4-5000 der bruges om året, på foder. Det er i omegnen af 300-400 kr om måneden. Her ud over bruger jeg formentlig 1000 om året på sand og bundmateriale. Ved større besætninger kan det gå hen og blive en meget stor ekstra udgift. Jeg kan på ingen måde tjene de penge ind igen, med det lille opdræt jeg har kørende. I gode år sælger jeg måske dyr for 1000 kr. Men hvis man ikke har ret mange dyr, og tror at en mere varieret kost kunne være en god løsning for en selv og ens dyr, vil jeg helt klart anbefale at prøve det. Her hjemme virker dyrene til at stortrives på variation.
Det er blot vigtigt at huske, at hvis man vælger at fodre varieret, skal der startes langsomt op, for at vænne systemet til de nye foderemner.

Kommentarer