Snegle

Så har vi fået snegle. Det er ved at være en uges tid siden at vi fik hentet dem hjem. Jeg har jo længe gerne ville udvide med et eller andet, og egentlig ville jeg helst have haft de helt store Achatina achatina snegle, men det blev til de her albino snegle i stedet. Jeg har forhørt mig lidt i et par grupper på facebook, og ifølge dem, er der tale om Lissachatina reticulata (tidligere Achatina reticulata)

I min store drengs børnehave, havde de nemlig fået nogle snegleæg, for at se dem udvikle sig. Men nu hvor der er kommet god størrelse på, følte personalet at det var ved at gribe lidt om sig med pasning. Det er begrænset hvad jeg ved om snegle, men jeg har været lidt inde over fra start, med lidt information. De fik æggene fra en af pædagogerne, hvis barns børnehave har snegle.

Det har været sjovt og lærerigt for børnene, at kunne følge sneglene fra æg til de store basser de er nu. De er mellem 9 mdr og 1 år, og er begyndt at parre sig, men da jeg har lidt bøvl med at få temperaturen helt op hvor jeg vil have den - omkring 26-28 grader - ved jeg ikke om deres æg bliver til noget, når de engang lægger dem. Temperaturen har været nede på 16-20 grader men ligger nu omkring 22 grader jævnt. Planen er at få dem et andet sted hen, så de kan få det varmere. Luftfugtigheden skal desuden ligge på 70-90% alt efter hvem man spørger.

Man ville bl.a. af med sneglene, fordi de havde fået nogle små hvide dyr. Det viste sig at være springhaler, som er gavnlige at have hos sneglene. De går i det akvarie de også gik i, i børnehaven, men jeg vil hellere have dem over i et egentligt terrarie, fordi jeg synes det er noget bøvlet med et låg der skal tages af, før jeg kan komme til dem.  Jeg håber at jeg selv kan komme til at bygge noget.
Efter de er kommet hjem til os, har de fået lidt mere bundlag, og der er også kommet lidt flere ting ind til dem. Der fulgte en sten med dem, og de har nu fået en gren, nogle blade og et stykke af en urtepotte ind. Når det bliver lidt varmere skal jeg også have fundet nogle bænkebidere, der skal ned og gå hos dem. I reglen anbefaler folk at man holder dem i gennemsigtige plastkasser, men jeg foretrækker at have dyr i noget jeg også synes er lidt pænt at se på.


Vi eksperimentere lidt med foder. De har fået grønkål, gulerod, rød peber og sød kartoffel. Til sommer vil der blive eksperimenteret med ukrudt fra haven, og jeg prøver formentlig at plante lidt skvalderkål hos dem. De har spist lidt af grønkålen, lidt mere af peberfrugten, og er helt vilde med den søde kartoffel. Ud over mad, er det også vigtigt at de får tilskud af kalk, da de vokser hele livet, og skal bruge kalk til deres hus. De bliver i snit 5-7 år gamle, og kan blive op til 10 år. Informationen på dansk er noget begrænset. Der er en del engelsk information om dem, men slet ikke på niveau med f.eks. chinchillaer.
Ud over plantefoder kan de også få lidt protein tilskud, i form af mus (pinkeys), hunde/katte mad, eller fiskefoder. Problemet med hunde/katte mad er, at der meget ofte er tilsat salt, så det er ikke egnet. Jeg har købt noget skildpadde foder, som især den ene var meget begejstret for. Jeg er ikke helt sikker på om de skal have det en gang om ugen eller en gang om måneden.







Kommentarer