Tandproblemer hos chinchillaer - Aflivning

Vi har fået aflivet Speedy d. 27. september

Tilbage i starten af 2018 fik Speedy meget pludseligt en voldsom hævelse i højre side af hovedet. Huden på næsen gik ud over næsen, så hun kom til at ligne en rotte.
Babu babu afsted til vagtdyrlæge med os. Der var en kritisk patient inde da vi kom, så der nåede at gå en time eller mere, før vi kom til. Her havde hævelsen stort set aftaget.
Over det næste dage, kom og gik hævelsen, men ikke så voldsomt som første dag. En tur til dyrlægen  blev udskudt, da hun havde små unger, og skulle i fuld narkose for at få kigget på tænderne.
Da ungerne endelig var store nok, og hun kunne komme til, skulle hendes tænder files ned, og hun havde fået sår i kinderne, der var betændte. Hun kom sig overraskende godt oven på narkosen, og spiste faktisk med det samme igen. Det har jeg aldrig oplevet før, med chinchillaer jeg har haft i fuld narkose, normalt går der mindst en dag før det går i orden og de har lyst til at spise, men som regel går der længere.
En måned eller to senere, var hun til opfølgning, og alt var fint. Vi aftalte at prøve at trække næste tjek til 6 mdr efter indgreb. Dette skyldes primært, at jeg ikke er glad for at skulle have filet tænder på et dyr, ca. hver 3 måned. Jeg føler ikke jeg kan forsvare det, i og med dyret skal i fuld narkose hver gang, og man aldrig ved hvordan de har det, når de vågner igen.
Af forskellige årsager kom der til at gå ca. en måned for længe, før hun kom til. I løbet af de forrige undersøgelser, er der ikke blevet lavet røntgen, hvorfor vides ikke. Så da hun  blev afleveret torsdag morgen, var jeg faktisk sikker på at rødderne også var et problem, og det nok handlede om en aflivning. Her ud over har hun gået med sin mage, Kukana, som egentlig skulle have været kastreret, men livet kom i vejen, som det nu engang har det med at gøre. Så jeg bad dem også tjekke om hun var drægtig.

Dyrlægen ringer lidt senere på dagen, og siger at den er god nok, det er rødderne den er gal med. Så en aflivning vil være det bedste for hende, for hun har rigtig ondt.

Det er i øvrigt gået vanvittigt hurtigt med tænderne, og det er højre side den er værst i. På billedet ovenfor kan man se at det er kindtænderne den er gal med. De er for lange inden i mundhulen, og rødderne er på vej igennem overkæbe såvel som underkæbe. Så det er noget rigtig grids, der ikke kan forsvares at holde i live.

Lidt efter ringer dyrlægen tilbage, med den melding jeg frygtede. Hun er også drægtig. Sådan noget forbandet pis. Så nu står vi - dyrlægen og jeg - med et valg. Skal vi vække hende igen, så hun kan få lov at gå til hun skal føde, eller skal vi aflive begge to?
Hvis hun skal vækkes, ved vi ikke, om ungen har taget skade af at være i den nuværende narkose. Vi er ikke rigtig sikre på hvor langt hun er, men der kan godt være knap 2 mdr tilbage. Så skal Speedy være på smertestillende i 2 mdr, og aflives når hun har født. Men vi ved ikke hvordan det smertestillende vil påvirke ungen.
Ungen, vil i så fald skulle opflaskes, eller ud til en amme. Jeg er ikke fan af at opflaske, så det er no-go fra mig. Jeg tror godt jeg kan finde en amme, men man kan ikke være sikker på, at en anden hun overhovedet vil en unge. Sidst men ikke mindst, kan vi ikke være 100% sikre på, at det ikke er genetisk. Jeg TROR ikke det er genetisk, men det er hverken noget jeg kan be- eller afkræfte.
Så det kan potentielt ende med, at ungen skal aflives i en ung alder, og samtidig aner vi ikke hvordan narkose og smertestillende vil påvirke ungens udvikling i maven.
Som man måske har gættet, falder valget på, at både mor og unge skal aflives. Det er en af de værste beslutninger jeg har måtte tage, og det gør den ikke bedre, at jeg godt ved at den ligger hos mig, ifht den unge...

Dyrlægen spørger efterfølgende, om jeg vil have hende bortskaffet, eller have hende med hjem. Jeg har på et tidspunkt fundet ud af, at man kan donere dyr, til dyrlægestudiet, og spørger om dette ikke kunne være en mulighed. Det bliver undersøgt, og hun kan godt doneres, så hun og unge er blevet doneret, og vil blive brugt i efteruddannelses øjemed.
Dyrlægen var så sød, og ville meget gerne snakke, da vi kom ind på at jeg bruger kranier i formidlings øjemed, og jeg fik tilsendt alle røntgenbilleder der er taget, så de kan bruges på samme måde.
Helt generelt var hun bare så fantastisk, og er meget interesseret i chinchillaer og andre smådyr, men som hun sagde, så kan hun kun formidle 1-1, når hun står med dyrene og ejere. Så hvis man bor i Herlev området, kan Herlev Dyreklinik og Katie varmt anbefales

Kommentarer