Pels kvalitet

Jeg fik desværre ikke mine dyr med på udstilling. Ville ellers have udstillet Speedy og Elvira, men endte med noget næseblod jeg skulle opereres for, så det var ikke muligt for os at få afleveret dyrene.

Men jeg har fået taget lidt billeder af Elvira her til aften, fordi hendes farve driller så meget. Det sjove er, at jeg egentlig synes hun er fin at se på, men når jeg så ser billederne af hende, tænker jeg, at det vist er på tide at vi får noget pelsdyr ind over, for den ser ikke rigtig god tæt ud den pels...





Jeg hælder efterhånden til at hun er TOV Ebony. De eneste hvide hår er i hendes hale, men det er ikke unormalt for Black Velvet at have hvide hår i halen.


Elvira og mor Madonna. Man kan godt se at Elvira har lidt vej endnu, før hun er voksen :) Og så er det måske lidt sjov for folk der ikke opdrætter, at se at en helt hvid chinchilla kan få en sort unge.
Madonna er Hetero Pink White Ebony (og faktisk ikke helt hvid, hun har en beige plet på det ene bagben). Ebonyen er ikke til at se. Ebony i hvide dyr er generelt noget bøvlet. Det er TOV faktisk også. Da Ebony giver farve på maven, er det praktisk talt umuligt at sige om et hvidt dyr indeholder Ebony, hvis man ikke kender baggrunden.

Jeg har desuden en teori om, at hvis et dyr både er TOV og Ebony, er der øget sandsynlighed for en lys/hvid mave, da TOV giver hvid bug. Så man kan godt lave helt sorte TOV Ebony dyr, min egen lille lommefilosofi går blot på, at hvis man ikke har rigtig meget Ebony ind over, kan TOV i et vist omfang udligne den mørke bugfarve vi ser hos Ebony dyr.

I får også lige et ældre billede med, af Elvira og Madonna
Pigment pletterne på Madonnas ører er typiske for dyr med et Beige gen. Der kommer i reglen flere med årene.

Kommentarer