Køb af dyr ved opdrætter

Jeg har tidligere skrevet noget lignende, der handlede om folk der tager høje priser for deres dyr, de ikke kan have længere, fordi de har stamtavler. Indlæget kan læses her.

I forbindelse med salg af dyr, oplever mange opdrættere, at blive kontaktet af folk, der gerne vil have et afslag i prisen.
Jeg er som udgangspunkt til at forhandle med, men hvis du som køber starter med at sige, at du vil have et afslag, så er der ikke noget at komme efter hos mig.
Jeg blev for nylig kontaktet af en person, der var interesseret i Pandekage, som for tiden er til salg. Det skete via sms, og der var ingen introduktion af den potentielle køber, kun en forespørgsel på om vi stadig havde ham, og dernæst en forespørgsel på om prisen var fast. Da jeg sagde ja, fik jeg at vide at han kun skulle bruges til kæl.

Dette får alarmklokkerne til at ringe hos mig, og jeg finder det faktisk også dybt respektløst at kontakte på den måde. Det er ikke en genbrugsting jeg sælger. Det er et levende dyr. Jeg har et opdræt, jeg lægger rigtig mange kræfter i mit opdræt. Jeg sender mine dyr til udstillinger, køber avlsdyr hjem, jeg mener passer ind i mit opdræt, og de ligger hurtigt på 1000+ kr. Jeg køber ordentligt sand, foder mv.h ind til dem. På årsbasis bruger jeg en hel del penge på mit opdræt. Jeg forventer ikke at du som køber skal betale for alle de regninger jeg har med mit opdræt. Det er slet ikke realistisk. Så skulle jeg lave mange flere kuld, i meget bedre udstillings kvalitet, og tage en meget højere pris for dem. Det ville dog også betyde at jeg ville bruge flere penge, da jeg skulle med til flere udstillinger og købe flere dyr hjem af højere kvalitet.

Når du betaler for et dyr hos mig, som opdrætter, betaler du ikke en speciel pris for et udstillingsdyr, kæledyr eller avlsdyr. Du betaler en pris for det stykke arbejde der ligge bag dyret, og for det du får med dyret. Og så er jeg som sagt til at forhandle med, men hvis dit første spørgsmål er om du kan få et prisnedslag, og ikke er et spørgsmål i relation til det dyr du er interesseret i, så er jeg ikke til at forhandle med.



Kommentarer