Hjem fra dyrlæge

Så kom vi hjem, efter en lille smuttur til Hillerød efter dyrlæge besøget.

Der blev kigget på Mini først. Det stod værre til end jeg sådan lige troede. Hun har et ret voldsomt bid i venstre ører. Ikke at det er noget hun dør af, men der er lige ramt i en stor blodåre, så jeg har fået besked på at jeg ikke må rense det, da det er bedst bare at beholde sårskorpen. Hun har lidt blodpletter på ryggen, fra bidet i øret. Det er vildt så meget det kan bløde nogle steder, uden der reelt er sket noget.
Hun har også en mindre flænge i overlæben. Den er halvdyb. Og så har hun et fint bidemærke over og under højre øje. Der er heldigvis ikke sket skade på selve øjet. Men så giver det jo pludselig også mening, hvorfor hun er så tosset på Kriller.
Hun skal på baytril i 5 dage. Det er mest af alt forebyggende, især på grund af sårene ved øjet. Den står på den sædvanlge dosis. 0,2 ml 1 gang daglig.

Så til hende jeg faktisk har været dybt nervøs over. Hun fejler tilsyneladende ikke en prut.
Vi er ikke helt sikre på hvor gammel Pixy er, men et sted mellem 7 og 10 er vores gæt. Jeg fik besked på, kun at give hende 1 type pellets, med relativt lavt protein indhold. Så nu kommer den til at stå på vitakraft produkter.
Hun må få hvad der svarer til 1 tsk. fuld guf dagligt. Igen må det ikke være fedt/meget proteinholdigt, så vi har fået "forbud" mod nødder, frø, kerner o.l.
Så hendes kost kommer til at bestå af:
Pellets fra vitakraft (eller VitaSpecial til dyr over 10 år, kommer an på hvad hun helst vil have)
Hø i lange baner
Vand
Et lille stykke frisk æble i ny og næ
Ærteflager
Friskpresset annanas juice

Hun skal have meget fiberholdig foder. Annanas juice kan muligvis afhjælpe hårboller i maven. Der er lidt diskussion om hvorvidt det rent faktisk hjælper, og hvis det gør, så er det kun det helt friskpressede der hjælper, men det skader ihvertfald ikke.

Da jeg var i Maxi Zoo i Hillerød, så jeg nogle rimelig fede metalbure, til 1998,- De er ikke voldsomt store, men kan fint huse et par, og det høje af dem ville være et genalt reserve bur. Det kan være at vi tager op og køber det en dag.

Lige nu skal jeg have mit 2. reserve bur frem og rigget det til, så Pixy kan gå i det.
Så skal jeg lige have sat nogle ting i den ene transportkasse, så Mini kan sidde der i nat. Hun er stadig muggen på Kriller, og så er hun lidt småslatten, så jeg vil helst ikke sætte dem sammen. Det smarte ved at have hende i transportkassen er, at så kan jeg holde lidt bedre øje med hende.
Hvor er det dog belastende at 2 reserve bure ikke er noge :S
Det ene går Mini og Kriller i til daglig, fordi jeg - som jeg vist også skrev i et andet indlæg - skal have lavet et nyt bur.

Opdatering på tilstandene følger.

Kommentarer