Omkostninger og defekt varar

Jeg køber størstedelen af mine chinchilla ting fra Zooplus.de
Det er med vilje at jeg benytter .de. Jeg kunne også bruge .co.uk. Det er samme fjernlager der sendes fra, lige meget om man køber i Danmark, Tyskland eller England. Men priserne er ikke de samme. I reglen koster et mere, at benytte den danske Zooplus. Det gjorde det i hvert fald sidst jeg prøvede at lægge det samme i kurven på hhv .dk og .de. Og selvom jeg hurtigt kommer over fri fragt grænsen i Danmark, er det alligevel billigere at bestille fra Tyskland, hvor der kommer fragt oveni.

Nå, men hvorom alting er, så bestilte jeg for ca. 800kr, sidst jeg  bestilte fra zooplus. Det var jo lidt af en sjat, når jeg nu mener at chinchillaer er så billige at have.
For de 800 kr var der bla 2*hemparade bundmateriale. Nu har jeg endelig plads til at have flere stående, så kunne jeg lige så godt benytte deres tilbud på to.
Hjem kommer de, men desværre ser den ene sådan her ud.





Det lignede med andre ord, mistænkeligt meget at der havde været en gnaver af en art, i min ene pose. Så der røg en mail afsted, med beskrivelse, og med billeder af poser. Det var i går.
I dag får jeg en mail tilbage, at jeg får pengene tilbage for posen, og at jeg kan beholde/donere/bortskaffe pakken.
Jeg har valgt bortskaffelse, da jeg ikke ved hvad der har været i den, og derfor ikke ved om der er noget mindre heldigt. Så nu har jeg et fint lag hemp liggende ude i min have, hvor jeg håber det kan kompostere.

I det hele taget er de rigtig søde hos zooplus, når der er noget galt med en ordre. Det er kun 2. gang jeg oplever at måtte kontakte dem, og ingen af gangene har der været behov for at jeg har sendt noget retur.  Men det er nu en meget god ide at beholde tingene til man får svar, da man kan ende med at skulle sende det retur, hvis de skønner at det er nødvendigt.

Så det var 800 kr der blev brugt på primært bundmateriale. Det blev dog også til 2 poser hø, noget grainless foder jeg godt kan lide at blande i de alm piller + lidt snacks.
Her ud over køber vi 15kg foder hver 3-4 måned. Vi giver ca 150kr for sådan en sæk, og så kommer der så fragt oveni. Når du køber foder, er det vigtigt at du ikke køber for store mængder ind. Det kan f.eks. ikke betale sig at købe piller til et helt år, da vitamin og mineralindholdet stille og roligt forsvinder, og tommelfingerreglen hedder, at det skal bruges på ca. 3 måneder. Derfor skal du også undgå at købe piller i dyrehandlere, hvor du selv skal tage en portion. For man ved ikke hvor længe pillerne har ligget der. Det skal ikke forstås sådan, at pillerne bliver dårlige, for det bliver de ikke. De mister bare næringsværdi.
Sand er jeg begyndt at købe hos pelsavlerne, da jeg skal slippe mellem 25 og 100kr for en 20 kg sæk. Så kan man lige så godt køre forbi en, hvis der er en nogenlunde tæt på, eller tage med hjem, når der er udstilling hos en avler. Sandet hos avlerne, er i min optik også af en helt anden og meget bedre kvalitet, end div. mærker dyrehandlerne tilbyder.

På årsbasis bruger jeg formentlig 1500-2000 kr chinchillaerne. Det er 6 dyr + unger. Det er ca. 150 kr om måneden.

Kommentarer