Foderblanding

Jeg har fået styr på mit guf/grønt/alternativt foder, og blander sådan lidt forskelligt i fra gang til gang.
Jeg har avler piller for tiden, og denne gang blev der iblandet:
Lavendelblomster, kamilleblomster, safflor (tidsel frø), citronmelisse, rød peberfrugt
Blandingsforholdet er sådan lidt på slump, og det variere fra gang til gang hvad der kommer i. Sidste gang var der f.eks. rosenblade i. Meget af det jeg  blander i, er også så småt, at det er noget rod at tilbyde som guf, men det fungere rigtig godt i foderet.

Det er langt fra alle der blander foder, sådan som jeg gør. Hvis du har lyst til at prøve, men ikke helt ved hvor du skal starte, kan jeg varmt anbefale 2-3 typer af pellets.
Jeg blander, fordi jeg hos mine dyr, kan se flere positive ting ved at gøre det.
  • Det trigger deres søge adfærd, og jeg oplever ikke at der forsvinder mindre pellets. Så jeg får stimuleret deres naturlige adfærd gennem foder, frem for at tilføje en masse legetøj til buret. Dette gør jeg fordi en stor del af dyrenes tid i naturen, går med fødesøgning. Jeg smider også med mellemrum en håndfuld af f.eks. hibiscus blomster rundt i buret, så de selv skal rende rundt og lede efter deres guffer.
  • Jeg oplever ikke at mine dyr har problemer med maven, ved pludselige foderskift eller hvis de får tilbudt noget nyt. Det er ikke chinchillaen selv der nedbryder de fødevarer, den får at spise. Nedbrydningen sker primært i blindtarmen, og det er en masse mikroorganismer der står for nedbrydningen. Men hvis foder valget er begrænset, er der ikke behov for mange af mikroorganismerne, og de forsvinder derfor. Så ved at fodre mere varieret, styrker man dyrenes evne til at kunne nedbryde flere foderemner, og der skal derfor mere til for at slå maven ud af kurs.
Der kan også være en række grunde til udelukkende at fodre på pellets og hø, og der er ikke rigtig noget litteratur der kan underbygge om den ene form for fodring skulle være bedre end den anden.

Kommentarer