Almindelig Katost - Malva sylvestris

Jeg har længe været på jagt efter katost til chinchillaerne. Tidligere solgte Mucki en 3-pak med katost, kaktusblomst (opuntia) og rosenblade. Men nu har de byttet katost ud med hibiscus.
Jeg kan finde katost andre steder, men det er i reglen til te, og så er det knust. Det kan jeg ikke bruge til så meget.

Så jeg har været på udkig efter katost til haven. Problemet er, at katost er en fælles benævnelse for det meste inden for Malva familien, så det er noget omstændigt at lede efter. Ud over det, oplyses den ofte kun som malva, mallow eller katost, uden specificering af art, så det er lidt op ad bakke.
Men nu har jeg fundet frem til den korrekte art. Det er Malva sylvestris som rent faktisk også vokser vildt i Danmark.

Det kan være en rigtig god ide at plante planter, vores insekter kan have glæde af, da de er hårdt presset, jeg bliver altid rigtig glad, når jeg finder nogle arter, jeg kan plante i min have, enten til mig selv eller dyrene, som samtidig hjælper vores naturligt forekomne arter.

Katost er en en- til flerårig plante, alt efter hvor man læser om den. I reglen står den oplyst som to- til flerårig.
Katost kan også bruges i te, da den skulle virke slimløsende og mildt antibiotisk.

Yderligere info: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/malv_syl.htm
Siden her er faktisk virkelig god, hvis man vil have mere information om den lægelige virkning af en lang række planter.

Kommentarer