Foder blanding

Præcis hvordan man skal fodre, er der meget delte meninger om.
Nogle sværger til at man bruger en enkelt type pellets, andre gør ikke.
Jeg hører til den gruppe, der ikke tror på at en enkelt pellet er løsningen.

Naturlig kost
Nu skal man jo passe lidt på med at sammenligne mennesker med dyr, men jeg er efter hånden ved at stå mere og mere af, når man snakker om et fuld foder.
I naturen lever chinchillaer af en lang række forskellige plantedele - rødder, stængler, blade, blomster, før og frugter.
Her ud over skulle de også kunne finde på at tage insekter og fugleæg, hvis det er noget de falder over.
Det i sig selv lyder måske ikke specielt omfattende, men når man så tænker på hvad vi spiser, er det faktisk en meget varieret kost de har.
Hos mennesker har man ikke opfundet en eller anden smart pille, man skal spise x antal gram af om dagen, for at få dækket alle behov, så hvorfor er det lige, at man med sikkerhed ved, at det har man gjort for en række dyr?
Især hos chinchillaer virker det ikke helt gennemtænkt, da man langt fra har en komplet liste over hvad de lever af, og hvordan fordelingen er af de forskellige foderelementer.

Pellets v.s. blandinger
Dermed ikke sagt, at man skal begynde med alle mulige og umulige ting i dyrenes kost. Pellets er stadig den bedste løsning, netop på grund af den ringe forskning på området.
Men man kan så spørge sig selv, om en pellet er nok, og om det er i orden, at give det samme foder dag ud og dag ind.
Personligt tror jeg på, at det er med til at stimulere dyrene, når de får noget varieret, så her hjemme laver vi vores egen blanding.
Jeg er som udgangspunkt ikke tilhænger af købe-blandinger, fordi de har en tendens til at komme guf og hø i blandingen. Hø skal gives som supplement alligevel, så jeg kan ikke se hvorfor jeg skal betale i dyre domme, for at få et foder hvor en relativt stor del af det er hø. Guf skal gives med måde, og når man fra producentens side vælger at proppe ting som rosiner og banan i, bliver man faktisk nødt til at sortere foderet igennem først, ellers risikerer man at dyrene ikke få den næring de har behov for.
Tidligere kørte vi med en blanding, der ned 3/4 pellets og 1/4 Prestige.
Det virkede faktisk udmærket, men det er nemmere at styre hvad de får, når man selv går ind og blander.

Vores blanding
Vores blandinger er lidt forskellige fra gang til gang. Jeg prøver at finde en blanding, der er den mest optimale for os, og jeg tror den er ved at være der.
Denne gang består blandingen af følgende:

6 kg. pellets fra den lokale foderstod
1. kg. pellets fra dyrehandleren (de pellets poppi sælger)
3 pakker VitaSpecial (dem til voksne dyr)
1 kg. hele majs

Det hele er blandet i en metaltønde til kattemad. En meget effektiv måde at opbevare maden, så den ikke bliver dårlig, eller der går dyr i.

Næste gang vi skal blande foder, kunne jeg godt tænke mig at få flere "dyrehandler pellets", så der måske er 3 kg. af dem, og 4 kg. fra foderstoffen.

Blandingen virker godt her hjemme.
Det er ikke altid det hele bliver spist, men det er ikke fordi dyrene helt undgår div. pellets. De skifter lidt rundt mellem dem. I perioder er det også de hele majs der ikke bliver rørt.

Som en sidste kommentar, vil jeg gerne understrege, at det her virker bedst for os, men det ikke behøver virke for alle andre.
Nogle avlere mener at deres dyr trives bedst på rene pellets.
Så det er med at føle sig lidt frem, og se hvad der virker bedst for en selv, og ens dyr.

Kommentarer