Tørret grønt foder

Jah, det er gået lidt ned af bakke med alle de der foder opdateringer, efter 5-lingern kom til verdenen. Her ud over har vi en masse ting at se til privat. Vi skal have ordnet teresserne, og det tager jo lidt tid + alt det andet andet.

Jeg har lige brugt en hulens masse penge på tørret grønt fra hhv Zooplus og Klaken.dk
Det er ikke altid jeg kommer ud og finder friskt foder til dyrene, derfor har jeg købt ind til at de kan få en masse tørret. Jeg kunne også selv tørre, det tager bare en del plads og tid.

Inspireret af et chinchilla og degu forum, har jeg valgt ikke bare at gå og give lidt her og lidt der, sådan som jeg ellers tidligere har gjort. Nu har jeg sat mig ned og lavet en liste over hele moletjavsen. Dvs jeg har lidt givet op nu, hvor klokken er 22.30

Ud over det fra klaken.dk, er der tale om JR Farm, Mucki og Hansepet. JR har virkelig fået et imponerende udvalg af tørret grønt.

Men tilbage til listen. Den kan også ses på billedet. Tingene bliver opdelt i følgende
- Blomster mix
- Diverse (her er der feks johannesbrød, safflor frø og mælkebøtte rødder)
- Urter og blade (blade er fra feks hassel)
- Hø+ (ting som vejbred, marietidsel og padderok)
- Mad+ (det er produkter der indeholder en blanding af ovenstående kategorier. Jeg blander det i deres normale piller som tingene er nu)

Der var møl i en af pakkerne ved ankomst i går... Det får nok lov at ligge en uge eller mere, før jeg tager hul på tingene. Jeg har oplevet at møllerne går i alt. Alternativt skal det hele en tur i fryseren et døgns tid.
Herefter skal jeg finde ud af hvordan det skal opbevares. Det bliver nok plast kasser og beholdere.

Ellers går det godt med dyrene. Speedy er blevet noget tynd i det, men det undre mig sådan set heller ikke med de 4 unger hun skal passe. Jeg lod jo Kuk sidde hos hende, fordi han ikke rigtig fik lov at hoppe på hende, og så snart der var unger, tog han sig af dem i stedet. Dvs at hun faktisk godt kan være blevet genparret. Det håber jeg ikke, men nu må vi se. Jeg ser på det som en kalkuleret risiko. Heldigvis er der lerrør i buret som hun kan ligge i, uden ungerne kan komme til hende. Og så får hun lidt ekstra godt for energiens skyld. Ungerne er også begyndt at tage godt fra. Sjovt nok er det især hø og grønt de er glade for. Så madskplen har Speedy en del for sig selv

Kommentarer