Maveproblemer hos Fnug

Fnug har skræntet lidt på det sidste, så jeg var til dyrlæge med hende idag.
På en uge er hun blevet meget sløv, og meget tynd.
Dyrlægen mener at hun har problemer med nogle bakterier i maven der gærer.
Der kommer ikke rigtig noget ud af hende, og hendes mave er meget oppustet. Desuden har hun en tendens til at være lidt ustabil på benene, og hun virker til at fryse.
Så igår havde jeg hende ude ved 2-3 tiden om natten, hvor hun sad og sov på min ene skulder.

Nå, men hos dyrlægen fik jeg noget baytril hun skal have i 3 dage. Her ud over fik jeg købt noget Fibreplex med hjem, da jeg ikke lige kunne finde det jeg havde i forvejen. Selvom Fnug er meget kræsen, er hun heldigvis helt vild med Fibreplex, så det fik hun lidt af hos dyrlægen.
Her ud over fik jeg besked på at prøve med noget anannas juice, men gæt engang hvem der overhovedet ikke bryder sig om anannas. Det kan jeg nu godt forstå, det er ikke den mest charmerende frugt i verden.

Nu står den så på motion, og hun bliver også nødt til at have sit eget lille bur. Hun må helst ikke få noget med meget sukker i, da det bare vil give gæren i hendes mave endnu bedre mulighed for at udvikle sig.
Heldigvis har jeg et lille bur, vi købte i forbindelse med amputation af Bisses forben. Det har en rigtig god størrelse når man skal holde godt øje med et sygt dyr, selvom det ikke giver meget mulighed for motion.

Her ud over skal der sørges for at hun får rigeligt med væske. Ved at sætte hende i et bur for sig selv, giver det en god mulighed for at holde øje med hvor meget der bliver drukket og spist, og hvad der kommer ud i den anden ende. Det er ikke rigtig til at holde øje med når man har to dyr i samme bur, lige meget hvad man gør.
Jeg er ikke så vild med at stikke en sprøjte i munden på hende, bare for at få vand i hende, så i stedet har jeg smækket nogle pellets, rosenblade + nogle vitamin piller (Vita fit) i en skål, og hældt lidt kogende vand over.
Det hele bliver til en tykflydende grød, som Fnug ser ud til at være rigtig glad for. Så er jeg sikker på at hun både får noget mad og noget vand i sig.

Hun har også haft lidt problemer med at spise. Det er ikke hendes tænder den er gal med, men nærmere hendes evne til at synke. Det ser ud som om blandingen på billedet oven for, ryger noget nemmere ned end de almindelige pellets.
Så håber jeg bare at hendes hø kan tage sig ordentligt af tænderne, så de bliver ved med at have en fornuftig længde.

Her lidt senere står den på 0,20 ml baytril - whopdedo - og så må jeg se på hvordan hun har det i morgen.

Hun vejede desuden 450 g. hos dyrlægen. Det er lige lovlig lidt, og hun har tabt det hurtigt.

Kommentarer

Send en kommentar