Møgdyr sætter gang i fantasien.

Kender I det? Nogle gange får man bare lyst til at kværke et dyr.

Elvira har læge haft en vane med et bide i tremmerne i buret. Ikke bare sådan en lille smule, det skal larme så meget som overhovedet muligt, og gerne stå på et par timer af gangen, midt om natten. Selvom dyrene står i stuen, kan vi stadig høre hende helt tydeligt.

Jeg har prøvet alt muligt for at forhindre. Især med hen henblik på stimulering gennem foder. Så jeg har sat ting op i tremmerne, har drysset ting ud i hele bunden, for at få hende til at lede efter det, og på den måde blive aktiveret. Givet mere hø. Blandet ting op i høet.
Jeg har ommøbleret buret. Flyttet et lerrør hen foran hendes yndlings sted, for at se om det kunne få hende til at holde op. Det kunne det, en dag eller to. Jeg flyttede vandflasken over til hendes yndlingssted, og det hjalp faktisk et par dage, før det gik op for hende, at der stadig var rigeligt net at bide i omkring vandflasken.
Og så slog det mig, at jeg nok skulle sætte noget op, og det virker faktisk rimelig godt. Til tider finder hun stadig forbi det, men det er det der har hjulpet bedst ind til videre.

Så nu hænger der sådan en fin høngekøje i den ene side af buret.

Til at starte med, fik hun bare lov at bide. Det er noget vi har oplevet før ved ungdyr. De kommer ind i en periode, hvor de begynder at prøve ting af, og her begynder de som regel også at gnave i tremmerne. Men med Elvira er det bare ikke rigtig gået over igen, så derfor bliver vi nødt til at gøre noget med det.
Men hun er faldet mere til ro, og er blevet nemmere at håndtere. Hun har ellers været lidt svær at komme til. Hun virker til at falde ret meget ud som Thea. Fin tillid, men ikke så glad for at blive taget ud og blive håndteret.

Har jeg egentlig fået sagt, at vi har sagt ja til en han? Nu prøver jeg så bare at finde ud af hvordan jeg skal få ham hjem. Jeg glæder mig simpelthen så meget. Det er ham der skal ind hos Madonna og Elvira.
Jeg har været forelsket i ham siden jeg så billedet. Han ser bare så lægger ud.

Speedy fik jeg mærket på igen i går, og jeg skulle tage meget fejl, hvis der ikke er noget i hende. Så jeg krydser fingre for at årets første kuld her hjemme, kommer d. 10 april ca. Bliver spændende at se hvor mange unger det kan blive til. Dyrene her hjemme giver jo generelt ikke så mange unger fra sig, men jeg håber på to.

Kommentarer