Salg af dyr med trusler om aflivning

Så er der en annonce et sted på nettet igen. De dukker op fra tid til anden.
Dyr sælges, men er de ikke solgt inde en given dato, bliver de aflivet.

Det er ikke okay at sælge dyr på denne måde. Hvis du ikke længere kan have dine dyr, så sæt dem til salg, giv dem væk, eller afliv dem, men lad være med at true dig til et salg.
Det virker måske som hårde ord, men det korte af det lange er, at det er lige præcis hvad det er. En trussel. Man spiller i den grad på folks følelser, og dyrene kan potentielt ende i en skidt situation, fordi en svag sjæl lader følelserne løbe af med sig.
Dyr er ikke noget man anskaffer ud fra en pludselig indskydelse. Man bliver nødt til at sætte sig ind i, hvad det er man er ved at anskaffe, både for en selv, og for dyrenes skyld.

Hvis du falder over en annonce, med trusler om aflivning, så overvej lige en ekstra gang, om det er noget du vil bruge penge på. Ofte er de nemlig ikke gratis.

Vi har selv en gang aftaget dyr, der ellers skulle aflives. En forhenværende dyrlæge henvendte sig, han havde det så skidt med at aflive raske dyr. Efterfølgende viste det sig, at dyrlægen slet ikke havde tilset dyrene. Han har formentlig bare fået en melding fra ejer.
Ejer var et ægtepar, hvor barnet var flyttet hjemmefra, og ikke kunne have chinchillaerne med. Nu stod de så bare og gloede.
De dyr vi fik ind, viste sig sidenhen at være syge, og så skulle vi pludselig bruge penge på aflivning. Set i bagspejlet burde dyrlægen selv have betalt for aflivningen, når han nu havde sagt god for dem.

Jeg sidder nu med nogle tanker, jeg aldrig rigtig har haft før.
Jeg har lyst til at skrive på de her annoncer, med aflivnings truede dyr. Jeg har lyst til at skrive, at jeg vil aftage dem for 500 kr. Det er ca. hvad en aflivning koster. Så er der til kost og logi et stykke tid.
Samtidig har jeg lyst til at skrive, at jeg gerne vil aftage dyrene når de er døde.

Jeg har nemlig ikke noget imod at tilsyneladende sunde og raske dyr aflives. Kan man ikke komme af med dyrene, og kan man ikke have dem, så må man jo vælge hvad der er bedst for dyret. Og selvom vi alle har en masse følelser med inde over, så er dyret ikke ked af det, når det er dødt. Det lider ikke, når det er dødt, så jeg ser intet galt i at aflive, hvis der er for mange dyr på markedet.
Men jeg kan godt lide at dyrene bliver brugt til noget. Jeg har selv begravet, men vil ikke det mere, da man aldrig ved hvor længe man bor et sted, og tanken om andre der graver mine dyr op, er noget grænseoverskridende.
Vi fik aflivet Mystique i sensommeren '15 (har jeg ikke fået skrevet om endnu), og hun blev doneret til veterinær studiet. Så kan de måske lærer noget, der kan komme fremtidige chinchillaer til gavn.
Men jeg er blevet ret glad for kranier og skeletter, så at aftage andres aflivede dyr, virker for mig tiltalende. Det er møg hamrende interessant at få lov at rode med, og se forskelle og ligheder.

Hvis du selv står i en situation, hvor du bliver nødt til at aflive, hvis du ikke kan komme af med dem, så lad være med at skrive det. Skriv at du har dyr til salg/gives væk, og er de ikke kommet væk inden for den tid du havde til rådighed, så må du aflive.
I sidste ende er det bedste løsning for dine dyr, for du slipper for at de kommer ud hos en, der køber af medlidenhed, og at dine dyr måske skal ende deres dage som kastebolde.

Kommentarer